Zabytki na Kaszubach – kilka słów o projekcie

with Brak komentarzy

Odkąd zaczęłam pisać dla dzieci opowiadania w języku kaszubskim ciągle pojawiała się myśl, by umieszczać w historie bohaterów jakieś wątki związane z zabytkami na Kaszubach.

Udało to się już w książeczce Werónka nad mòrzã, w której pojawiły się krótkie opisy historycznych miejsc powiatu puckiego np. Skansen fortyfikacji w Jastarnii, latarnia morska w Rozewiu lub gotycki kościół w Żarnowcu.
W serii Werónka pòznôwô Kaszëbë bohaterka odwiedziła muzeum we Wdzydzach, podziwiała kamienice w Kościerzynie, barokowe ołtarze i zamek w Bytowie.

Mała dziewczynka, pokazała, że okolice w których mieszkają młodzi czytelnicy mogą być ciekawe i warte poznania. Nie trzeba być znawcą, by móc zainteresować się i zachwycić jakimś obrazem w wiejskim kościele lub starą kapliczką przy drodze.

W mojej domowej biblioteczce gromadzę też literaturę dla dzieci i dorosłych, w której autorzy tworzą intrygujące i wciągające historie ze sztuką w tle.  Przykładem niech będzie „detektywistyczna” powieść pt.: Przekręt na van Gogha Derona R. Hicks’a; Książęcy Grobowiec, czyli Olaf i Lena na tropie Michała Wójcika, S.Z.T.U.K.A. Sebastiana Cichockiego i popularnych polskich ilustratorów Aleksandry i Daniela Mizielińskich. Dorosłym polecam W świetle i w mroku. Opowiadania inspirowane malarstwem Edwarda Hoppera pod redakcją Lawrence Block’a.

Inspirując się taką właśnie literaturą postanowiłam, że mogę spróbować napisać równie ciekawe opowiadania w języku kaszubskim.

Kilka słów o projekcie

Stypendium realizowane dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o nazwie Opowiem ci o pewnym zabytku ma na celu prezentację zabytków, docenienie ich wartości historycznej i artystycznej oraz zwrócenie uwagi na potrzebę ochrony naszego dziedzictwa kulturowego.

Wykonałam badania terenowe, rozmawiałam z dziennikarzami, historykami sztuki, pracownikami instytucji kulturalnych, właścicielami zabytkowych obiektów. Powstały zdjęcia, filmy, nagrania i opowiadania i opisy zabytków.

Teksty tworzyłam tak, by były proste i czytelne. Uczący się języka kaszubskiego mogą nie tyko poznawać lepiej język regionalny, ale też sztukę i historię Kaszub. Filmy zaś ekranizują konkretne opowiadanie.

Wybierając jakiś obiekt, np. kościół w Salinie lub secesyjne drzwi w sopockiej willi, można również dowiedzieć się kiedy i w jakich okolicznościach powstały i jakie reprezentują style. Dla bardziej zainteresowanych umieściłam też opisy typowe dla historyka sztuki.

W ostatnim etapie projektu odbyły się warsztaty.

Opis części ołtarza

Czytając o zabytkach warto poznać np. z jakich części może składać się ołtarz

cegła

Budowa cegły

Więźba dachowa w stodole

Opisując kaszubską wioskę Juszki pokazałam m.in. w jaki sposób kładzie się strzechę

Wybór obiektów

Planując realizację zadania złożyłam, że opracuję 24 zabytki – po 2 z każdego kaszubskiego powiatu (wejherowski, pucki, lęborski, kościerski, kartuski, chojnicki, bytowski) oraz z Gdańska, Sopotu, Gdyni i Słupska.  Dodatkowo uzupełniłam zbiór dwoma tekstami, by poszerzyć tematykę.

Starałam się zwracać uwagę na różne typy i charaktery zabytków, czyli:

architekturęKościół w Salinie; mury obronne w Lęborku; architektura drewniana w Juszkach; wnętrze zamku w Bytowie; barokowy kościół w Chojnicach; modernistyczne miasto Gdynia; Hallerówka - dom letniskowy generała Józefa Hallera we Władysławowie; willa w Sopocie; kaplica centralna św. Jerzego w Słupsku; drewniany kościół w Borzyszkowach
malarstwo obraz Hermana Hana w Czersku, polichromia w kościele jezuitów w Chojnicach
rzeźbę –
snycerka –
meblarstwo –
rzemiosło „ludowe” i etnograficzne –
archeologia –
muzea –
sztuka sakralna –

 

Wszystkie materiały są dostępne na stronie... Dźwięki i pliki PDF można pobrać i wykorzystać np. podczas zajęć szkolnych.

Projekt stypendialny został już zakończony, ale chciałabym w przyszłości wykorzystać już gotowe materiały np. do stworzenia scenariuszy lekcji.

Leave a Reply